Oct 28, 2013

前行無題 (Travis Moving 翻譯)

可能已經快兩周了吧,夜裡失眠卻又天未亮就醒。看著百多份的paper已有大半歸入了檔案夾而心略有欣慰,卻又想著未能讀完的大半以及寫不完的論文而心慌。

晚上早些時候,跟C在skype上時,忽然聞到很重的味道,先以為是樓下煮飯,但這股味道一直變濃又變焦苦,轉頭看見窗戶玻璃上閃爍著紅藍燈的反光,才意識到出事了,跑到陽台往下看,只見兩大台消防車以外還有警車、救護車都到了。匆匆與C暫停skype,穿上外套便趕緊出門下樓。下樓中還遇見鄰居悠悠哉哉地走上來。我遲疑了一下,看見樓下消防人員正往上走,決定還是下樓確保安全。

下樓中見不到其他鄰居走出來,不知是事態不嚴重還是大家都已經跑光了,我便問一個消防人員:「事態嚴重嗎?」意思其實是:「我要逃命了嗎?」未料,那人竟冷冷的說:「當然嚴重啊,要不然我在這裡幹嘛?」被消防人員莫名其妙地潑了冷水的我,也就悻悻然繼續下樓。走到戶外,打給C報平安沒多久,就看到消防員打開了起火樓層的窗戶了。幸好沒有釀成大火。而在樓下憂心自己電腦裡眾多資料還有許多樂器的我,也才鬆了一口氣。算是寫論文煩悶之餘的一點調劑吧...我如是自我安慰。

晚上聽到一首很不錯的歌 - Travis的Moving,聽著,眼眶也濕了。


隨心所至,便翻譯了歌詞:

前行 Moving 
Travis演唱 Dougie Payne詞曲 簡瑋麒 翻譯
 
又一日,空氣沉重
而我無所遁逃
試著去跑、試著找到我的腳
但道路卻纏著靈魂
 
且行、一掃鞋上塵泥
讓我披荊斬棘
然而路遠、始終朝向那亮星
家便是隻身之所在
 
當一切勢如破竹
我們一路前進
且走那難行之路、獨身行動
直到消失,也不斷前行
前行 前行 前行
前行 前行 前行
前行 前行 前行
 
生如此,見雲彩斑斕
而鳥兒不見蹤影
若夜晚旋即降臨
我亦穿越黑暗、伴著你同行
 
如遊戲,聽細語呢喃
而愛車如是傾訴
那道路崎嶇艱難
彷彿壓著輪子、留我於原地
 
當一切水到渠成
我們不停前進
且走那荒蕪之路、獨身行動
直到遠去,也不斷前行
前行 前行 前行
前行 前行 前行
前行 前行 前行
前行 前行 前行
前行 前行 前行
前行 前行
 
又一日、又一地、我有我的路
不是那世俗之路
目的於心瞭然
家便是心之所在
 
當一切順理成章
我們仍然前進
且走那不凡之路、獨身行動
直到天邊,也不斷前行
前行 前行 前行
前行 前行 前行
前行 前行 前行
 
生如此,見雲彩斑斕
鳥兒依然不見蹤影
若夜的降臨如斯匆促
我亦與你同行、穿越黑暗
(翻譯謹送給親愛的C)

原文歌詞:

Moving
by Travis
 
Another day, I feel the weight of the atmosphere's pressure
And I can't escape
I try to run, I try to find my feet,
My soul is sticking to the street

I get a move, I got to get myself to clean my shoes
And take the cynic route
However far, I'm following the star
Home is anywhere you are

And everything is falling into place
And then we move again
So take the curve and move along
Until we're gone, we're moving on
And on, and on, and on
And on, and on, and on
And on, and on, and on

I feel alive, I am aware of the colors in the sky
Where the birds don't fly
And if the night is coming pretty soon
I'm walking through the dark with you

I've got to play
I've got to listen to my toy today
On the motorway
And I could feel, the ground beneath my wheels,
Putting me back in my place

And everything is falling into place
And then we move again
So take the curve and move along
Until we're gone, we're moving on
And on, and on, and on
And on, and on, and on
And on, and on, and on
And on, and on, and on
And on, and on, and on
And on, and on

Another day, another place where I can find my way
Take the avenue way
And I know exactly where to go
Home is anywhere you stay

And everything is falling into place
And then we move again
So take the curve and move along
Until we're gone, we're moving on
And on, and on, and on
And on, and on, and on
And on, and on, and on

I feel alive, I am aware of the colors in the sky
Where the birds don't fly
And if the night is coming pretty soon
I'm walking through the dark with you

No comments: